Kdo so gradbinci, ki dobivajo velike posle v tujini Kdo so gradbinci, ki dobivajo velike posle v tujini Naša gradbena in inženirska podjetja so postala finančno trdnejša, posli v tujini pa so se iz nekdaj manjših projektov začeli postopoma povečevati.
Kdo so Kamničani, ki s Švicarji razvijajo mestno vozilo prihodnosti Kdo so Kamničani, ki s Švicarji razvijajo mestno vozilo prihodnosti GEM motors je majhen kolektiv, ki svoje delovanje od leta 2010 gradi okrog razvoja na področju e-mobilnosti. Razvili so svoj elektromotor, serijsko proizvodnjo zanj, zdaj pa v sodelovanju s švicarskimi raziskovalci snujejo bicar, mestno vozilo na električni pogon.
(intervju) Marta K. Gunde, raziskovalka in podjetnica: V tujini uspevajo akademski start-upi, pri nas ne. Kot bi se bali, da bo nekdo preveč zaslužil. (intervju) Marta K. Gunde, raziskovalka in podjetnica: V tujini uspevajo akademski start-upi, pri nas ne. Kot bi se bali, da bo nekdo preveč zaslužil. Zdaj vem, da je precej težje izvesti podjetniški projekt kot napisati znanstveni članek, pravi Marta K. Gunde, raziskovalka z Odseka za kemijo materialov na Kemijskem inštitutu in soustanoviteljica start-upa MyCol, v katerem razvijajo unikatne rešitve za temperaturni nadzor živil in drugih izdelkov.
Zgodba o Ironmanu je uspešnica – kaj imamo od nje lahko Slovenci Zgodba o Ironmanu je uspešnica – kaj imamo od nje lahko Slovenci (ŠPORT IN POSEL) Kje je denar v najprestižnejšem triatlonskem tekmovanju na svetu, ki bo 23. septembra na Obalo prineslo prve milijone evrov.
Šarec ali jarec? Kdo vlada? Zgodba o kapitalni neumnosti. Šarec ali jarec? Kdo vlada? Zgodba o kapitalni neumnosti. Neumne dodatne obdavčitve kapitala ne bo, ker bo proti njej Forum 21.

Kdo so Kamničani, ki s Švicarji razvijajo mestno vozilo prihodnosti

Čas branja: 4 min
06.09.2018  21:00
GEM motors je majhen kolektiv, ki svoje delovanje od leta 2010 gradi okrog razvoja na področju e-mobilnosti. Razvili so svoj elektromotor, serijsko proizvodnjo zanj, zdaj pa v sodelovanju s švicarskimi raziskovalci snujejo bicar, mestno vozilo na električni pogon.
Kdo so Kamničani, ki s Švicarji razvijajo mestno vozilo prihodnosti
»Švicarji so v naši inovaciji videli rešitev za svoj projekt,« je pojasnil direktor in večinski lastnik GEM motorsa Simon Mandelj; s švicarskimi raziskovalci namreč razvijajo bicar, mestno vozilo na električni pogon. Foto: Irena Herak
Foto: ulricbea/GEM motors

Od petnajstih zaposlenih v kamniškem podjetju GEM motors jih deset dela v raziskovalnem oddelku, od tega je šest doktorjev znanosti. Skupaj s še dodatnimi 10 zunanjimi sodelavci podjetje izvaja razvojne projekte ter išče razpise in zasebna partnerstva, s katerimi bi podjetje svoje inovacije na področju elektromotorjev in e-mobilnosti spravilo na svetovni trg. Podjetje je član Ljubljanskega univerzitetnega inkubatorja, pri svojih raziskavah pa sodeluje tudi s Fakulteto za strojništvo v Ljubljani, Fakulteto za energetiko v Mariboru, Univerzo v Novem mestu, inštitutom Fraunhofer iz Nemčije in drugimi. Konec minulega leta se je iztekel dvoletni projekt razvoja serijske proizvodnje, ki ga je podprla evropska komisija v okviru sheme za inovativna podjetja Hitra pot do inovacij (Fast Track to Innovation) in mu dodelila 1,99 milijona evrov evropskih sredstev. Medtem ko je zagon serijske proizvodnje elektromotorjev v sklepni fazi in naj bi se zgodil letos, pa je GEM motors že del pionirskega projekta Bicar, pri katerem sodeluje z zagonskim podjetjem Share Your Bicar Univerze uporabnih znanosti v Zürichu.

Švicarji navdušeni nad slovensko inovacijo

Majhno, le 120 kilogramov težko vozilo na električni pogon, ki bi si ga prebivalci in obiskovalci večjih mest izposojali za prevoz po središču mesta, bi lahko bilo del rešitve za preobremenjenost mestnega prometa z osebnimi vozili. Zaradi električnega pogona ima za 140-krat manj izpustov ogljikovega dioksida na prevožen kilometer kot navaden avtomobil, je tih, doseže hitrost do 45 kilometrov na uro, na eno običajno parkirno mesto pa bi lahko spravili šest bicarjev. Zanj je kamniško podjetje razvilo napredno in ultra kompaktno pogonsko tehnologijo z večjo učinkovitostjo ter modularno zasnovo, ki vsebuje: elektromotor, krmilnik, baterijski paket, krmilno enoto, elektroniko in senzoriko na vozilu. Projekt pa je letos podprla tudi Eureka, neodvisni evropski program industrijsko naravnanih raziskav za spodbujanje konkurenčnosti gospodarstva.

S švicarskimi partnerji so se srečali pred dvema letoma na münchenskem sejmu eMove. »Ko so videli našo inovacijo, so bili navdušeni, saj so v njej videli rešitev za njihov projekt. Ker je celoten pogon integriran, omogoča boljši izkoristek prostora in motorja, njihov cilj pa je bilo čim manjše vozilo,« je pojasnil direktor in večinski lastnik GEM motorsa Simon Mandelj. Februarja so začeli triletni cikel, v katerem bodo razvijali svoj del bicarja in potem skupaj s partnerji testno floto vozil za souporabo v Zürichu. Celoten projekt je vreden 720 tisoč evrov, pri čemer slovensko podjetje dobi iz Eureke sofinanciranih 250 tisoč evrov, enako vsoto pa mora zagotoviti samo. GEM motors bo po prvi fazi prevzel razvoj serijske proizvodnje elektropogonov, ki bi omogočila industrijsko izdelavo delov za bicar.

Rešitev za prometno preobremenjena mestna središča?

Mandelj je prepričan, da ima izdelek velik potencial pri reševanju prometne problematike v večjih mestih, zato si obeta veliko zanimanja zanj. »Idejo za bicar so Švicarji dobili z analizo potreb ljudi v mestnih središčih, ki jih pestijo onesnaževanje, zastoji in pomanjkanje parkirnih mest. Zaradi tega gre tudi Evropska unija v smeri opuščanja avtomobilskega prometa v mestih.« Evropska komisija na primer namerava število vozil na fosilna goriva v mestih zmanjšati za polovico do leta 2030, do leta 2050 pa jih v celoti prepovedati, nekatera večja mesta pa se že pripravljajo na uvajanje okoljskih con, kjer bo prepovedana uporaba vozil s škodljivimi izpusti. Sama izdelava in sestavni deli bicarja bodo izpolnjevali vse standarde trajnostnega gospodarstva, zagotavlja Mandelj.

Ceneje kot z avtom in udobneje kot s kolesom

Poslovni model ne temelji na ugodni ceni vozil, ampak na kakovostni in trajnostni rešitvi za poceni in vedno dostopen sistem souporabe vozil po mestu. »Prevoz bo precej cenejši kot z avtomobilom in bolj udoben kot s kolesom. V primerjavi s kolesom je varnejši, hitrejši, omogoča prevoz večje prtljage in ponuja zaščito pred vsemi vremenskimi vplivi.«

In kakšno rast zaposlitev in prihodkov si podjetje obeta od tega projekta, ko bo pripravljen za prodajo na evropskem trgu? »Do leta 2023 načrtujemo izdelavo dva tisoč kosov na leto, z možnim povečanjem na 10 tisoč, kar bi prineslo vsaj 15 novih delovnih mest in temu primerno večje prihodke,« računa direktor.

Ves dobiček vlagajo v inovacije in ljudi

GEM motors trenutno šteje 15 zaposlenih, lani pa je ob slabem milijonu evrov bruto prihodkov beležil okrog 13 tisoč evrov dobička. Letos naj bi se prihodki gibali med milijonom in pol in dvema milijonoma evrov, tudi dobiček naj bi narasel na 20 do 25 tisoč evrov. »V tej fazi naš glavni cilj ni dobiček, ampak zadovoljstvo kupcev. Zdaj vse vlagamo v razvoj, ljudi in inovacije za prihodnjih pet let ali dokler ne dosežemo vsaj 10 milijonov evrov prihodkov,« pravi Mandelj. Večjo rast pričakuje čez dve do tri leta, saj morajo vse njihove inovacije najprej prestati teste, doseči določene standarde ter prestati homologacijo, šele nato se lahko zažene industrijska proizvodnja. Podobno je tudi s projektom, ki je dobil podporo v shemi Hitra pot do inovacij. Podjetje načrtuje postopno širitev na trgih, kjer je s svojim patentom - večfaznim modularnim in v kolo integriranim elektromotorjem s trajnimi magneti - že projektno navzoče. To so Nemčija, Francija, Švica, Švedska, Singapur, Južna Amerika in Kanada.

Ambiciozen prodor v Azijo?

V Idriji že sodelujejo s partnerjem iz avtomobilske industrije na Kitajskem. Medtem ko bi v Evropo dobavljali elektromotorje iz lastne proizvodnje, bi na največji trg na svetu prenesli tudi proizvodnjo. Mandelj je pred tremi leti napovedoval 10 milijonov evrov prihodkov in 100 tisoč kosov, proizvedenih v Evropi. Še vedno je prepričan, da je to do leta 2023 izvedljivo, a ambicije z morebitnim prodorom v Azijo so še precej večje. »V tem poslu ne gre tako, da imaš izdelek na polici in kupec naroči dva tisoč kosov. Proces traja nekoliko dlje, vsaj dve leti, a ko enkrat postaneš potrjen dobavitelj, je prodaja zagotovljena. Povpraševanje obstaja, saj smo zaradi edinstvenega izdelka že navzoči po vsem svetu. Če v prihodnjem letu ali dveh uspešno sklenemo pogodbe na enem od večjih trgov, kot sta Indija ali Kitajska, lahko hitro zrastemo na milijon kosov proizvodnje na leto, ker je tam trg lahkih električnih vozil res velik. V Evropi tega ni mogoče doseči, govorimo o nekajkrat manjših številkah,« je sklenil Mandelj.

Napišite svoj komentar

     
FINANCE
Članki
Članki Nemčija sprejela reformne pokojninske ukrepe, ki bodo predvidoma okrepili kupno moč 2

V nemški vladni koaliciji so ta teden sprejeli sveženj reformnih pokojninskih ukrepov, saj je konservativcem CDU/CSU in socialdemokratom...

FINANCE
Članki
Članki Nemška borza spreminja indekse DAX 2

Pri Deutsche Börse, operaterju nemške borze, bodo septembra spremenili sestavo treh borznih indeksov iz družine DAX, tudi zaradi odprave...

FINANCE
Članki
Članki Iskanje skupnega

Težave mladih in starejših so lahko zelo podobne, zato je odgovore najbrž pametno iskati dialoško.

FINANCE
Članki
Članki Zakaj na trgu nervozno pogledujejo proti Italiji

V zadnjem času zaznavamo novo zaskrbljenost zaradi Italije, ki je za slovenska podjetja drugi najpomembnejši izvozni trg

FINANCE
Članki
Članki Kako je v drugem četrtletju rasel slovenski BDP, izvemo danes

V članicah EU, za katere so že znani podatki, se je rast BDP v drugem četrtletju v primerjavi s prvim večinoma umirila; podobno...

FINANCE
Članki
Članki V Frankfurtu ponavljajo: obrestne mere ECB bodo na zdajšnji nizki ravni še vsaj do konca poletja 2019

Na poti k zaostrovanju denarne politike na evrskem območju se bodo pri ECB najprej lotili opuščanja obsežnih spodbujevalnih ukrepov,...

FINANCE
Članki
Članki Bruselj je uvedel začasne protidumpinške ukrepe zoper kitajska e-kolesa

Začasne zaščitne carine na uvoz kitajskih električnih koles v EU so zbudile zadovoljstvo pri proizvajalcih, so pa razburile evropske...

FINANCE
Članki
Članki (v grafih) Zakaj se moramo pogovarjati o demografiji 19

V osmih grafih ponujamo osnovne izzive na slovenskem trgu dela, za mlade in starejše ter za odločevalce in družbo kot celoto.